وبگاه تخصصي مجله ميهن، Mihan Magazine Afghanistan
بروزرسانی: ۹:۴۹:۱۹ - سه شنبه ۸ ثور ۱۳۹۴
سیاستگزاری در رسانه

رسانه ها با توجه به اهمیت وجودی شان برای سامان دهی افکار عامه در جهت اطلاع رسانی مؤثر ، نیاز مبرم به فهم وعملی سازی روش های سیاستگزاری اثر گذار دارند. د راین نوشته می کوشم بحثم را در زمینۀ “سیاستگزاری در رسانه” در دو بخش مطرح کنم:

1- سیاستگزاری در رسانه

2- اهمیت سیاستگزاری در رسانه

1– سیاستگزاری در رسانه:

سیاستگزاری دررسانه، فرایندی برای ارائه داده های اطلاعاتی مؤثر باروش ویژه است؛ این روش ، مشمول مدنظر گرفتن نکات زیر است:

توجه به مشی نشراتی ؛( سیاست نشراتی)

مد نظر گرفتن اصل توازن؛

توجه به احساسات و انگیزه های مخاطب؛

توجه به اهمیت دربرگیری؛(یعنی این که نشر وپخش یک خبر،یک گزارش، یک گفتگو وگونه های دیگر رسانه یی تا چه حد با سرنوشت مخاطبان در ارتباط است وتاچه اندازه جامعیت آن بیشتر است.)

جلوگیری از روش افراط وتفریط؛

حسی نگری به جای احساسات زده گی.

به تعبیردیگر ، سیاستگزاری دررسانه مبتنی بر عملی سازی روش سمت و سو دادن به افکار عامه است؛ اما این روش درفضای رسانه یی زمانی عملی شده می تواند که کارکنان رسانه ها (به ویژه مسؤولان آن ها) با دقت کامل روش های مؤثر این فرایند(سیاستگزاری در رسانه) را بدانند.

باوجود این که مراحل شش گانۀ گفته شده در بالا ، هنجارهایی برای عملی سازی روش سیاستگزاری در رسانه ها دانسته می شوند؛ اما با توجه به استعداد های فردی وقدرت ابتکار مسؤولان رسانه ها، می تواند روش سیاستگزاری در رسانه با روش های برتر از آن چه ذکر شد، نیز عملی شود.

با این پیش فرض دیده می شود ، سیاستگزاری در رسانه(افزون برکارکرد جمعی اش) رویکردی ست وابسته به نحوه مدیریت؛ ولی توجه وکارکرد کارکنان برای انجام این روش به شکل جمعی نیز مؤثریت خود را در حوزه کار رسانه یی دارد؛ زیراطرح دیدگاه های متعدد، اشاره به موارد مؤثر برای انجام سیاستگزاری فعال ، توجه به حد ومرز های مؤثر پیام وسمت دهی افکارعامه به سوی موارد خاص، اجزایی است برای شکل دهی بهتر مشی نشراتی وسیاست های راهبردی در رسانه.

2– اهمیت سیاستگزاری در رسانه:

همان گونه که درآغاز گفته شد، هدف بنیادی هر رسانه یی افزون بر اطلاع رسانی مؤثر وسامانمند، فضا سازی رسانه یی به منظور القای سیاست ویژه در ذهن مخاطبان و در کلیت افکار عامه است.

وقتی بحث اثرگذاری ومؤثریت درفضای اطلاعاتی مطرح می شود، بی تردید این خود سبب انگیزه یی برای عملی سازی یک هدف معین که از اهمیت وارزش ویژه یی برخوردار است می گردد؛ زیرا ایجاد مؤثریت در حوزه افکار مخاطبان ونفوذ بر ذهنیت عامه، دارای اهمیت نهادینه یی درفرایند اطلاع رسانی است.

باتوجه به حضور گسترده رسانه های متعدد دیداری، شنیداری ونوشتاری در افغانستان ، چیزی که به لحاظ کیفی آسیب کلان در رسانه های کشور محسوب می شود، کمبودمشی نشراتی هدفمندبر بنیاد روش های سیاستگزاری مؤثر است؛ زیرا تا هنوز بسیاری از رسانه ها در کشور نمی دانند که هدف نخست نشراتی شان به لحاظ روش های مبتنی بر سیاستگزاری چیست وراه های نفوذ اثر گذار بر ذهنیت عامه کدام است؟

پس با استناد برآن چه گفته شد، خوب است کارکنان رسانه ها – ودر رأس مدیران آن ها – به امر مهم روش سیاستگزاری توجه نمایند تا بتوانند با گام های نخستی که در این راستا برمی دارند، فضای رسانه یی مؤثر و سامانمند را ایجاد نمایند.

جاوید فرهاد

نظر دادن مسدود گشته است.

آخرین نوشته ها