وبگاه تخصصي مجله ميهن، Mihan Magazine Afghanistan
بروزرسانی: ۹:۴۹:۱۹ - سه شنبه ۸ ثور ۱۳۹۴
عربستان سعودی میتواند، پاکستان را نجات دهد

مصئونيت و امنیت عربستان سعودی، متكي است به يك استراتژی قدیمي که علی الرغم گذشت زمان، و تغییر رهبری در کشورهای پیرامونی، به حال خودش باقي مانده و دچار تحول و تغییر نگردیده است.
و از آنجا كه ضرورت براي يك پاكستان قوي در شرق و يك مصر قدرتمند و با ثبات درغرب(منطقه) درون مايه و دو بال این استراتژی را تشکیل میدهد، عربستان سعودي مي تواند بكوشد تا با حفظ روابط خوب و متمايز با اين دو كشور، بر فراز روابط خارجي خويش پرواز مصئون داشته داشته باشد..
عربستان سعودی، تبليغات زهرآگين و ترديد آميزي را كه از سوي بعضي از نويسنده ها و جرايد و شايد افراد رسمي متاثر از اوضاع و شرايط نا بسامان منطقه كه نگران عواقب اوضاع مصر هستند، نسبت به اخوان المسلمين به عنوان جريان سياسي اي كه فرمانرواي بزرگترين كشور عربي بدوش گرفته است، ترويج و تبليغ شده، نا ديده مي گيرد و اين در واقع بيانگر نگرش مثبت دولت سعودي نسبت به مصر، است. والبته اين هم روشن است كه عربستان سعودي در گام نخست به مصر به عنوان يك ملت نگاه مي كند، بعد مي بيند كه كي ها در آن حكومت دارند. با اين نوع نگاه، عربستان سعودي بطور رسمي روابط خوب خويش را با مصر حفظ و تحكيم مي بخشد.
این دیدگاه در مغایرت با کسانی قرار دارد که آنها حزب اخوان المسلمین را یک حزب معيوب و نا توان براي هزينه منافع مستقیم و فوري منطقه میدانند.
وضعیت مصر بهتر گردیده و هیبت، سلامت و جایگاه خود را بازیافته و سعودی از ناحیه بال غربی اش مطمئن هست اما وضعیت پاکستان را چگونه باید ارزیابی کرد؟
پاکستان نیاز به کمک اقتصادی و مالی ندارد بخاطری که تمام کمک های که برای آن کشور، صورت می گرد در واقع به هدر رفته و مثال خوب آن امریکا است که از اعطای کمک برای پاکستان خسته شده است. این کشور سالانه برای چندمين سال متوالی بیش از دو ملیارد دالر سالانه بعنوان کمک براي پاكستان می پردازد اما هیچ معجزه اتفاق نیافتاده است. پاکستان تاهنوز در دایره؛ خشونت، فساد گسترده، فقر و تداوم شكست و نارسايي جاخوش كرده است. كافيست تا برای پی بردن دامنه و ميزان اوضاع نابسامان و رو به وخامت پاکستان، این کشور را با رقیب دایمی اش هندوستان مقایسه کنیم.
مشکل اساسی، پاکستان در ذهنیت مردم آن نهفته است، من معذرت میخواهم و میدانم که دوستان پاکستانی ام در آن کشور که به طور فزايتده ي معتقد به تئوری توطئه هستند، از اشارات من خوشحال نخواهند شد، از جمله میخواهم به یکی از آن ذهنیت ها اشاره کنم.
پاکستانی ها نمک مصرف نمی کنند بخاطری که معقتد هستند که آیودین تا اندازه دارای محلول کیمیایي است که باعث عقیم شدن مي شود و سرانجام سبب توقف تولید نسل مسلمانان میگردد، و این را بخشي از توطئه غربی ها و هندی ها علیه مسلمانان، میدانند. این یک شوخی و مبالغه نه بلکه یک فاجعه واقعی صحی است. وزارت صحت عامه پاکستان، و سازمان صحی جهان بارها با صدور بیانیه ها تلاش کرده اند این مشکل راحل نمایند. این شایعه دو دهه قبل در پاکستان پخش گردیده است، طي اين دو دهه تمام حکومت ها پی در پی، بخاطر ازبین بردن این ذهنیت تلاش كرده اند اما به دلیل عدم اعتماد مردم پاکستان به مقام هاي رسمي، حکومت ها موفق نشد تا این ذهنیت را از ذهن مردم دور نمایند. از طرف دیگر متاسفانه رهبران مذهبی پاکستان این شایعه را تشویق و ترغیب نموده، و بٌعد ديگر تئوری توطئه (جنگ مستمر علیه مسلمانان) توسط کفار را بر آن علاوه مي كنند، این رهبران نه تنها این شایعات را رد نکرده اند بلکه پیروان شان را به استفاده غذای کم آیودین تشویق مي دارند. این در حاليست که؛ تحقیقات، مطالعات، و بررسی های به عمل آمده از سوي نهادهای علمی پاکستانی به شمول یونیسیف و وزارت صحت عامه پاکستان، نشان مي دهدکه کمبود آیودین از زمره دلایل است که نصف نفوس کشور 200 ملیونی پاکستان از مشکلات جدی صحی از جمله سقط جنین، عقب ماندگی عقلی- ذهنی، ناشي از آن رنج مي برند. همچنان در پیوند به این موضوع گزارشات ديگري هم تاييد مي كند كه شيوع بیماری هایي مانند: خستگی، خواب آلود پائین بودن ضریب هوش، پائین بودن بازدهی(توان تولید) در تمام پاکستان، بستگي به ميزان پايين مصرف آيودين در ميان مردن اين كشور دارد. كه متاثر از پخش شايعات منفي در مزمت آيودين از سوي روحانيون و رهبران مذهبي، مي باشد. اعتقاد براينست که اقتصاد معيوب و شكننده پاكستان از این شایعات بيشتر آسيب ديده است.
واکسین پولیو و گسترش ناوري نسبت به آن یکی دیگر از توطئه ها برای عقیم سازی مسلمانان در پاکستان محسوب می گردد، این نه تنها يك باور عمومي بلكه جهل و ناداني ناشي از استدلال ضعیف و فقه ساختگی، مي باشد. برخی از مذهبیون پاکستانی تعداد دیگر از پاکستانی های مسلمان را که در دینداری کمتر از خودشان نیستند فقط بخطر اشتراک شان در کمپاین پولیو، همکاری با یونیسیف و مقامات صحت پاکستان به قتل می رسانند. این کمپاین همان چیزی است که در عربستان سعودی، مصر و بقیه کشورهای اسلامي، موفقانه در جهت ريشه كن ساختن اين بيماري، انجام شده است.
طالبان پاکستانی 9 نفر زن و مرد را که در کمپاین واکسین پولیو شرکت کرده بودند علی الرغم اهداف نجیب شان به قتل رساندند، که این عمل باعث توقف فعالیت های وزارت صحت عامه، یونیسیف و بقیه نهادهای رضاکار و داوطلب برای چندین هفته گردید، سرانجام در آغاز ماه فبوري این کمپاین تحت مراقب و حمایت شدید پولیس نظامی، از سر گرفته شده است. این روایت و اخبارها برای دیگران غیر قابل باور پنداشته مي شود اما این چیزی است که افراطگراها لجام گسیخته به آن مبادرت می ورزند. بسیاري ضیاوالحق رئیس جمهوری سابق پاکستان را سرزنش مي كنند كه «براي بيرون جهيدن شيطان از بوتل» فرصت را مساعد ساخت. او عقايد جهادی را تشويق و به بنیادگرایان اجازه فعاليت داد.
تفکر افراطگرایي (طالبانی) بیشتر از هرکشور اسلامی دیگر، در ذهن مردم پاکستان، جاه افتاده، همچنان حملات انتحاری هم نسبت به بقیه کشورهای اسلامی بجز عراق بقیه در پاکستان انجام می گیرد.
این حملات در مساجد، مارکیت ها، و اماکن عمومی صورت میگیرد، این روشن است که ازنظر مفتی طالبان پاکستانی، انجام حملات انتحاری توسط مرد جوانی که خود را در مکانهای عمومی و پر ازدحام، و مسجد بخاطر ازبین بردن هدف انفجار میدهند، حرام و ناروا پنداشته نمیشود. آيا کدام دلیل و منطق انجام چنین حملاتی را اجازه میدهد؟ آن بخش از روحانیون که به شکل واضح از اين عمل غير شرعي انتقاد میکنند، به شكل مرموزي به قتل رسانیده میشوند، بخش بزرگ دیگری از روحانیون مذهبی گروهی فرصت طلبی هستند،که از مذهب در عرصه سیاست بهره برداری می کنند، و گروه آخر بخاطر زنده ماند تقلا و تمنا مینمایند تا زنده بمانند.
افزون برآن شما مي توانيد افق روشني را در پايان مسير حركت مصر مشاهده كنيد. اما اينجا در مسير حركت پاكستان هيچ روشني اي ديده نمي شود جز توده هاي از آتش خشونت که توسط حملات انتحاری احمقانه بعمل میاید.
علي رغم آن كه در مورد پاکستان بعنوان بال شرقی استراتيژي عربستان سعودي، دلایل زیادی برای نگرانی وجود دارد، اما برخی از مسایل مورد علاقه در اينجا ديده مي شود، که سعودی، میتواند برای نجات پاکستان، انجام دهد.

نویسنده : جمال خاشوجی – روزنامه نگار و سردبيرعرب نیوز
منبع : عرب نيوز
برگردان : ع. ورسجي

نظر دادن مسدود گشته است.

آخرین نوشته ها