وبگاه تخصصي مجله ميهن، Mihan Magazine Afghanistan
بروزرسانی: ۹:۴۹:۱۹ - سه شنبه ۸ ثور ۱۳۹۴
واکنش دولت افغانستان، اپوزیسیون و طالبان به نتیجه انتخابات در امریکا

یک سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در پی پیروزی باراک اوباما در انتخابات آمریکا گفته انتظار دارد که او در مبارزه با تروریسم، به پناهگاههای اصلی تروریسم در پاکستان توجه کند.
احمدضیا سیامک هروی به بی‌بی‎سی فارسی گفت: “تقاضای ما این است که باراک اوباما در این دور از ریاست جمهوری خود توجه بیشتری به خاستگاهها و پناهگاههای تروریسم در پاکستان مبذول داشته باشد تا هم افغانستان به ثبات و امنیت برسد و هم درد سر جامعه جهانی در افغانستان کمتر شود.”
مقامهای افغان همواره گفته‎اند که گروههایی مانند طالبان و القاعده از پناهگاههای امنی در پاکستان برخوردارند، اما دولت پاکستان این ادعاها را رد کرده است.
سیامک هروی از امضای پیمان استراتژیک میان افغانستان و آمریکا در دوره اول ریاست جمهوری آقای اوباما به عنوان پیشرفت خوب در روابط دو کشور یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که پس از پیروزی او در انتخابات روز چهارشنبه، مناسبات دو کشور وارد “مرحله تازه ای” شود.
آموزش و تجهیز نیروهای مسلح افغانستان از مواردی است که به گفته سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، دولت این کشور انتظار دارد در دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما سرعت بیشتری یابد.
در همین حال گروههای اپوزیسیون دولت افغانستان هم در واکنش مشابهی، گفته‌اند که انتخاب مجدد آقای اوباما به بهبود وضعیت افغانستان کمک خواهد کرد.

واکنش اپوزیسیون
عبدالله عبدالله رهبر ائتلاف ملی افغانستان به بی‎بی‎سی گفت: “دولت دموکراتها تجربه چهارساله (برخورد) با افغانستان را داشته و نسبت به قضیه افغانستان و مخصوصا پاکستان که بر اوضاع افغانستان تاثیر دارد، بلدیت پیدا کرده است. برای تداوم همکاری‌های آمریکا به افغانستان احتمالا این انتخاب به وضعیت ما کمک خواهد کرد.”
لحظاتی پس از اعلام پیروزی باراک اوباما، جیمز کانینگهام سفیر آمریکا در افغانستان به خبرنگاران گفت: “رئیس جمهور اوباما مشارکت پایدار و استراتژیک با مردم افغانستان معتهد است.”
او همچنین تاکید کرد که آقای اوباما گفته که آمریکا افغانستان را در مسیر رسیدن به خودکفایی تنها نخواهد گذاشت و این کشور را در به سوی پیشرفت و ساختن آینده بهتر کمک خواه کرد.

واکنش طالبان
گروه طالبان که در حدود یک دهه گذشته، سرگرم جنگ با آمریکا هستند نیز به پیروزی اوباما واکنش نشان داده اند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه در یک پیام الکترونیکی که به رسانه ها فرستاده نوشته است ” اوباما از فرصتی که آمریکایی‌ها به او داده استفاده درست کند. دستگاه حاکم آمریکا از ایفای نقش پلیس جهانی خودداری کند، به حل مشکلات داخلی خود توجه کند و اجازه ندهد که بیش از این در شعله آتش نفرت جهانی بسوزد.”
آمریکا در طولانی‌ترین جنگ در تاریخ خود چندی پیش دو هزارمین سربازش را در افغانستان از دست داد و بر اساس گزارشها تا حالا بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده‌است.
سخنگوی طالبان، آگاه از مصارف این جنگ نوشته است: “اوباما باید این وضعیت را درک کند که هزینه جنگ و مصارف بی جای نظامی خیلی بزرگ شده. آرزو و انتظار مردمش را درک کند و به این جنگ بی‌مفهوم پایان بدهد.”
گروه طالبان گرچه در آخر این پیام فوری خود، از “شکست” آمریکا در جنگ افغانستان یاد کرده و خواهان خروج سربازان خارجی از کشور شده، اما در پیام نصیحت‌آمیز و ملایمی از باراک اوباما خواسته که به فکر پایان جنگ باشد.
در حال حاضر آمریکا ۶۸ هزار سرباز در افغانستان دارد و قرار است ماموریت جنگی این نیروها در سال ۲۰۱۴ به پایان برسد، اما مساله تشکیل پایگاه‌های دایمی آمریکا در افغانستان هنوز مشخص نیست.
آنگونه که مقام‎های افغان گفته‎اند که این مساله ممکن است در یک قرارداد جداگانه موسوم به قرارداد امنیتی میان افغانستان و آمریکا مطرح شود.
گفتگوها در باره محتوای این قرارداد میان مقام‎های دو کشور آغاز شده، ولی طوری که پیش از این حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان گفته، مواردی و از جمله حضور نیروهای آمریکایی از لحاظ حقوقی، مورد بحث جدی است.
منبع: بی بی سی

نظر دادن مسدود گشته است.

آخرین نوشته ها